fredag 13 mars 2009

Jag har bakat!


Idag har jag bakat tekakor som ni ser, får jag bjuda på en macka? Varsågod och ta för er!! Hi, hi... lite svårt kanske men en cybertugga funkar ju alltid eller hur? ;)Nu lagar gubben mat för en gång skull, men jag tvingade honom... om han ville ha mat fick han väl laga den själv, eller hur? nåt måtta får det ändå vara, jag orkar inte mera än att göra en sak. Vill han inte ha pizza så får han allt stå vid spisen själv. Inte krusar vi karlar i detta hus inte... ;) *skrattar*
Receptet kommer här:

1 liter mjölk
8 dl havregryn
225 gram smör
75 gram jäst
1 tsk salt
½ dl honung eller sirap
ca 16 dl vetemjöl + lite till utbaket
Pensling: vatten och havregryn eller nån sorts frön.

Värm mjölken tills den nästan kokar, och häll den över havregrynen och smörklickarna. Låt det stå och svälla i 1 timme.
Smula i jästen och tillsätt salt, honung/sirap och vetemjölet.
Arbeta degen väl och låt den jäsa övertäckt i 30 minuter.
Ta upp degen på mjölad bänk och dela den i 40 bitar. Rulla runda bullar och lägg dem på plåt med bakplåtspapper, tyck ut dem till tekakor och nagga dem. Lå dom jäsa i 30 minuter. Pensla med vatten och strö på gryn eller frön om du vill. Grädda i 225* i ca 5-10 minuter. Sorry kan inte ge bättre tidsangivelse då jag passade mina och inte tog någon tid. Lycka till!! Kramar Lena

6 kommentarer:

Inger Harding sa...

Disse ser jo kjempegode ut Lena :)
Så flink du er å bake.
Ønsker deg en god middag(!) ;) og en fin kveld.

((klemmer))

Lene sa...

Känner nästan doften...Hoppas du får en trevlig helg min vän!
kramizar lene

Pernol sa...

Mmmm så gott! Du kan väl lägga ut receptet i bloggen? Tandläkaren sa att jag måste dra ut den onda tanden. Fy! Jag ska dit igen på måndag.
Tevlig helg!!!
kramar
Pernilla

Anonym sa...

Å Lena vad jag blev hungrig nu och jag har inte spist frukost en............... Tänker på dig och önskar dig en riktigt trevlig och skön helg min vän! Massor med kramis från lilla Inger:)

Carina sa...

Ååååh vad jag blev sugen på tekakor, hembakta!!! Varför bor du långt bort så man inte kan snippa över på en fika?? ;-) Kraaam

Anonym sa...

Vad gott det ser ut och vad duktig du är som bakar! Ser riktigt goda ut!!! Tack för det trevliga och låååånga samtalet igårkväll och så fick jag ju prata med Kjell också!!;-)
Tänkte tipsa dig om 2 st. helt makalösa scrappare som jag har i min bloglista, där har jag hämtat mycket inspiration och man kan sitta och titta på deras alster hur länge som helst och bara njuta!!! Det är helt sagolika vackra alster dom har gjort!!!
Den ena tjejens blogg hetet "Scrapperlicious" och den andras heter "Such a Pretty Mess".

Hoppas du får lite sol idag annars skickar jag ner lite sol till dig för idag har vi fint vårliknande väder, så härligt!

Många stora soliga kramar till dig vännen!!!